08:30 ب.ظ
2905
نسخه قرآن مجید و پیامبر اعظم برای افراد عصبانی

تا كنون برای افرادی كه مدام در زندگی گرفتار خشم و عصبانیت می شوند راه حل های متعددی از سوی پزشكان بیان شده است اما آیا در آیات الهی و روایت نیز راهی برای فرو نشاندن آتش خشم بیان شده است؟

در آیات الهی و روایات اسلامی پیرامون روش های غلبه بر خشم موارد متعددی بیان شده است كه به صورت اختصار به برخی از آنها اشاره می شود :
1/ سعی كنیم اشتباهات دیگران را نادیده بگیریم
قرآن مجید پیرامون این مسئله می فرماید : (وَ الَّذینَ یَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُون: و كسانى كه از گناهان بزرگ و زشتكاری ها خود را به دور مى دارند و چون به خشم در مى آیند در مى گذرند.( الشورى : 37)
پیامبر اعظم در ضمن اینكه افرادی را كه بر خشم خود غلبه می كنند را زورمند ترین افراد معرفی می كند (نثر الدرر،ج1،ص183)
2/ تقوا و پرهیزكاری
خداوند متعال افراد متقی و پرهیزكار را اینگونه معرفی می كند كه این افراد قدرت غلبه بر خشم خود را دارند و یكی از مهمترین عوامل دارا بودن این قدرت همین روحیه تقوا و پرهیزكاری آنهاست :
(وَ سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقین. الَّذینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْكاظِمینَ الْغَیْظَ وَ الْعافینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ : و براى نیل به آمرزشى از پروردگار خود، و بهشتى كه پهنایش [به قدر] آسمانها و زمین است [و] براى پرهیزگاران آماده شده است، بشتابید همانان كه در فراخى و تنگى انفاق مى كنند؛ و خشم خود را فرو مى برند؛ و از مردم در مى گذرند؛ و خداوند نكوكاران را دوست دارد.) (آل عمران: 133-134)
3/ نسخه پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله)
پیامبر اعظم در ضمن اینكه افرادی را كه بر خشم خود غلبه می كنند را زورمند ترین افراد معرفی می كند (نثر الدرر،ج1،ص183) روش های بسیار كاربردی را برای غلبه بر خشم بیان می كنند كه از جمله آنها این دو روش است:
الف: خوردن مویز: (مویز ، چه نیكو خوراكى است! پِى را استحكام مى بخشد، بیمارى را از میان مى بَرَد ، خشم را فرو مى نشانَد. (دانش نامه احادیث پزشكی : 1 / 382)
ب: نشستن هنگام عصبانیت: (خشمگین نشو و اگر خشم بر تو غلبه کرد بنشین و درباره ی قدرت خدا بر بندگان و گذشت او از آنان فکر کن) ( تحف العقول، ص 14)